De coronacrisis als zegen voor Zoom

29/08/2020

Het Amerikaanse bedrijf achter de app voor videovergaderingen bestaat al negen jaar, maar de naam klinkt pas dit jaar bekend in de oren. De coronacrisis heeft de videoconferentiedienst afgelopen kwartaal veel nieuwe gebruikers bezorgd, wat de omzet omhoog heeft gekatapulteerd. Die steeg met 169 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Zoom is onder veel gebruikers bekend wegens de gratis videovergaderdiensten die het bedrijf aanbiedt. Het Amerikaanse techbedrijf moet het voor de inkomsten echter vooral hebben van zakelijke klanten die betaalde versies van de app voor videovergaderingen gebruiken. Inmiddels heeft het bedrijf ruim 265.000 organisaties als klant, die per organisatie meer dan tien werknemers hebben. Van alle gebruikers zijn er 769 die over een heel jaar meer dan 100.000 dollar voor het gebruik van de videoconferentie-app betalen. Dat zijn er bijna twee keer zoveel als vorig jaar.

Nog meer groei?

Ook voor de rest van het jaar verwacht Zoom een stijgende lijn. Daarbij houdt het bedrijf er ook rekening mee dat veel landen de maatregelen tegen de verspreiding van corona versoepelen, waardoor mensen meer naar kantoor, school of het café kunnen en de vraag naar virtuele verbindingen af kan nemen. Het komende kwartaal denkt de videoconferentiedienst dat de omzet richting de half miljard dollar zal gaan. Voor het hele jaar voorziet het bedrijf een omzet tot 1,8 miljard dollar.

Referentie: https://nos.nl/artikel/2336015-zoom-draait-169-procent-meer-omzet-door-corona.html, 03/06/2020, NOS Nieuws

Erwin ManshovenDe coronacrisis als zegen voor Zoom